Libri di Maurizio Rossi
L'ultima raffica
Antonio Guerin
Libro: Libro in brossura
editore: Passaggio al Bosco
anno edizione: 2017
pagine: 242
Questo è il racconto, tormentato e commovente, di una pagina di storia della guerra civile. È la cronaca romanzata dell’eroica resistenza degli ultimi fascisti: un pugno di giovani volontari delle brigate nere, tra i quattordici e i diciannove anni, chiamati a presidiare un casolare tra le montagne del nord Italia. Una storia di coraggio e di abnegazione che lascia ammutoliti, dove la vita e la morte si mescolano al senso dell’onore e al rispetto della parola data, all’amor di patria e alla spartana volontà di donare se stessi. Un romanzo scomodo, ma vero: la narrazione di un’altra Italia capace di sforzi straordinari e di sacrifici olimpici, di fedeltà assolute e di esempi offerti con la naturale spontaneità della trincea, fino all’ultimo respiro. L’epilogo di un’epoca che si materializza nella lotta del sangue contro l’oro e dello spirito contro la materia, nella cristallina certezza che “se ci restasse di vita un sol minuto, noi lo vivremmo per un’eternità”. Prefazione di Maurizio Rossi.
La rivoluzione tedesca
Maurizio Rossi
Libro
editore: All'Insegna del Veltro
anno edizione: 2025
pagine: 208
Designing designers. Light as an architectual matter-lighting. International Conference of University courses in design 2007
Maurizio Rossi, Francesco Scullica
Libro: Copertina rigida
editore: POLI.design
anno edizione: 2008
pagine: 215
La rivelazione
Christoph Theobald
Libro: Libro in brossura
editore: EDB
anno edizione: 2006
pagine: 232
La parola "rivelazione" racchiude in se stessa il nucleo della fede cristiana: la relazione tra Dio e l'uomo e, in ultima analisi, il mistero di Dio come fine ultimo dell'uomo. Tuttavia tale concentrazione della tradizione cristiana in un solo vocabolo rischia di restare astratta o esteriore. Il volume propone un cammino di esperienza nell'intento di inscrivere la rivelazione dentro l'umanità dell'esistenza individuale, sociale e cosmica, di porre le condizioni di un'intelligenza interiore del mistero. L'itinerario si articola in tre momenti. I primi tre capitoli esplicitano la nozione stessa di rivelazione tracciando qualche via di accesso al mistero cristiano. Il capitolo centrale del percorso propone una tappa biblica, lasciandosi condurre dalle varie accezioni di "rivelazione" proposte dalla Scrittura e prendendo come guida i generi letterari del Nuovo Testamento. L'ultima parte del percorso invita infine il lettore a fare esperienza di rivelazione in tre luoghi elementari dell'esistenza: la relazione umana nelle sue diverse forme; la storia con le sue dimensioni politiche, culturali, religiose e comunitarie; l'universo nei suoi aspetti scientifici, ecologici ed estetici.
Performance in lighting. La luce come strumento di progetto
Maurizio Rossi, Alberto Seassaro
Libro: Libro in brossura
editore: Aracne
anno edizione: 2006
pagine: 116
Sintesi delle immagini per il fotorealismo
Maurizio Rossi, Angelo Moretti
Libro
editore: Franco Angeli
anno edizione: 2005
pagine: 192
Unduetre. Una città, due racconti, tre insetti
Maurizio Rossi
Libro
editore: ExCogita
anno edizione: 2002
pagine: 112
Color and colorimetry. Multidisciplinary contributions
Maurizio Rossi
Libro
editore: Maggioli Editore
anno edizione: 2012
pagine: 325
The Gruppo del Colore - Associazione Italiana Colore www.gruppodelcolore.it - gruppodelcolore@gmail.com It is well known that the subject of colour has an impact on a range of disciplines. Colour has been studied in depth for many centuries, and as well as contributing to theoretical and scientific knowledge, there have been significant developments in applied colour research, which has many implications for the wider socio-economic community. At the 7th Convention of Colorimetry in Parma, on the 1st October 2004, as an evolution of the previous SIOF Group of Colorimetry and Reflectoscopy founded in 1995, the "Gruppo del Colore" was established. The objective was to encourage multi and interdisciplinary collaboration and networking between people in Italy that addresses problems and issues on colour and illumination from a professional, cultural and scientific point of view. On the 16th of September 2011 in Rome, in occasion of the VII Color Conference, the members assembly decided to vote for the autonomy of the group. The autonomy of the Association has been achieved in early 2012. Maurizio Rossi, March 2012 Many realities in science, culture and profession of Color, that since many years operate in Italy, merged over the time in our association, that lives in the "Conferenza del Colore" his main moment of annual aggregation. On the web site www.gruppodelcolore.it, edited by Osvaldo Da Pos, Claudio Oleari and Alessandro Rizzi, a story of these experiences is reported. In the Assembly of Palermo 2009, members decided to widen the range of multidisciplinary approaches. In Lecce's Conference in 2010 the presented papers where doubled: 60. In Rome's conference in 2011 there were 143 papers presented. For the edition of 2012 in Bologna we received 151 papers. Since 2009 the Gruppo del Colore effectively increased his size harboring experiences in the field of instruments and measuring, digital treatment, lighting, physiology and psychology, study of commodities, restoration, representation, in the field of urban areas, of design, history, culture and education. Since 2011 we are associate member of Association Internationale de la Couleur (AIC). In parallel to the success coming from the embrace of various different sectors and the increase of the number of multidisciplinary researches presented, in the last years, many members proposed to configure the group as an independent association. After a debate started many years before, in 2011 (at the Rome's conference) over the 90% of the members voted so that the Gruppo del Colore turn into an autonomous association keeping nevertheless his historical bond with the Società Italiana di Ottica e Fotonica (SIOF). Starting from this determination in 2012 we became Gruppo del Colore - Associazione Italiana del Colore. In the name is reiterated the 17 years old path as a base of our will to open us to the future as a new Associazione Italiana del Colore (Italian Color Association). To SIOF goes our sincere thanks for having favored the birth and supported our group from 1995 to 2011.
International Conference of University. Curses in Design 2009
Maurizio Rossi
Libro
editore: Maggioli Editore
anno edizione: 2009
pagine: 206
The tenth edition of the International Convention of University Courses in Design "Designing Designers 2009: Where Does Light Move To" Lighting Design Innovation Scenarios", scheduled on the occasion of the Salone Internazionale del Mobile and of Euroluce, the International Lighting Exhibition, which take place in Milan from 22 to 27 April 2009, focus on the theme of lighting. This theme has been chosen with the intention of highlighting the ongoing changes which influence the Lighting Design scene, through its procedural methodological, cultural and technical-operational modes within new international settings. The above finds effective background evidence in Euroluce in particular, dedicated as it is to light-ing products, which Cosmit hosts every second year within the broader trade fair iSaloni, whose main sectors of display are Furniture and Design. For ten years Designing Designers has been an international platform of encounter, exchange and discussion upon the university and artistic education of Designers-to-be,through the presentation of learning activities, research papers, projects and experiences. Designing Designers 2009 offers the mentioned debate concerning university and artistic training the chance to befurther opened to interface with the professional world and with the lighting industry. From recent times on, the availability of new tools, vanguard methodolo-gies, updated sources and freshknowledge on the effects of lighting on human beings, has been opening unprecedented possibilitiesfor the planning development of products, installations and artistic and communicational experiences inwhich art ificial light is the fundamental end and mean, that from primary good can go on to take theform of scenographic and artistic experience.The main themes that the convention wishes to delve into are the following: LED for lighting - Design of new products, new installations and new lighting experiences which also makeuse of LED sources.Lighting for wellness - Design of interior lighting products, installations, new research, outcomes pertaining to the ways in which lighting can improve quality of life in human be-ings. Sustainable lighting and energy saving - The way in which Lighting Design faces up to the growinglypressing problem of sustainability, with regard to products, installations, integration with natural lightand energy saving. Lighting art and urban design - Lighting for art, Design and Archi-tecture in public, urban and demarcatedareas. cultural and communicational experiences in which light is the perceptual end and mean aimedat human beings.Designing Designers is a Cosmit spa initiative organisey Fondazione Cosmit Eventi. promoted by theFacoltà del Design of the Politecnico di Milano in conjunction with Federlegno-Arredo.
L'acme dell'opera d'arte
Maurizio Rossi
Libro
editore: Youcanprint
anno edizione: 2014
pagine: 202
"Giorgio Colli non ha avuto bisogno di scrivere un'intera opera di estetica per dire cosa è l'arte. Gli sono bastati pochi aforismi, chiari, concisi e ricchi di significato, per dirlo. In poche pagine (Dopo Nietzsche) Colli svolge una illuminante teoria dell'arte. Non troviamo nella cultura moderna e contemporanea una lucidità teoretica quale possiamo osservare invece in questo filosofo. Il discorso sull'arte è ricondotto alla sua parte più essenziale: che cosa si nasconde al di là dell'espressione artistica. L'arte dunque non è vista nell'oggetto sensibile, ma in qualcosa che lo precede: nella qualità della vita interiore dell'artista. Ciò che condiziona le parole, i suoni, le forme, i colori, di un'opera d'arte è la ragione essenziale del suo fascino e il problema fondamentale di una dottrina dell'arte."